Animation 1

Animation 1, 100 poäng

Kurskod: ANIANI01

Kursen animation 1 omfattar punkterna 1—10 under rubriken Ämnets syfte, med särskild betoning på punkterna 1, 3—4 och 9—10.

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Filmens berättarkomponenter och dramaturgi, till exempel tids- och rumsliga förflyttningar och olika former av klippning.
  • Manus och storyboard.
  • Klassisk animation med papper och penna.
  • Stopmotion-tekniker, till exempel cutout och pixilation.
  • Grundläggande hantering av tekniska verktyg för animation, till exempel programvara och fotolistor.
  • Rörelse, rytm och tempo i animation.
  • Fotolistor och tidslinjer.
  • Färg, form och perspektiv.
  • Animation utifrån givna och styrda förutsättningar och förlagor.
  • Orientering om genrer och stilar genom animationshistorien såväl studioproduktioner som experimentell independentfilm.
  • Etiska frågor, lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt och arbetsmiljö som gäller för området.

Kunskapskrav

Betyget E

Eleven skapar animationer med enkla berättarkomponenter och enkel dramaturgi. Dessutom genomför eleven i samråd med handledare produktionsprocessen från idé till färdig produkt. I arbetet använder eleven med viss säkerhet både traditionell och ny teknik för att skapa rörliga bilder.
Eleven registrerar rörelse, rytm, tempo och kroppars fysiska egenskaper samt omsätter det med viss säkerhet till animationer. I arbetet använder eleven med viss säkerhet fotolista och tidslinje. Eleven formar ett eget bildspråk utifrån givna förlagor.
Eleven använder relevanta begrepp för animation med viss säkerhet.
Eleven samverkar med viss säkerhet med andra vid planering och produktion av animationer. Eleven söker med viss säkerhet kunskap, tar ansvar för sitt eget arbete och ger enkla förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven redogör översiktligt för animationens historia och användningsområden samt gör enkla bedömningar av några kvaliteter i såväl egna som andras animationer.
Eleven redogör översiktligt för etiska frågor, arbetsmiljöfrågor samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven skapar animationer med berättarkomponenter och dramaturgi. Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare produktionsprocessen från idé till färdig produkt. I arbetet använder eleven med viss säkerhet både traditionell och ny teknik för att skapa rörliga bilder. Dessutom blandar eleven med viss säkerhet de olika teknikerna.
Eleven registrerar rörelse, rytm, tempo och kroppars fysiska egenskaper, diskuterar utförligt hur detta kan uttryckas i animationer samt omsätter det med viss säkerhet till animationer. I arbetet använder eleven med viss säkerhet fotolista och tidslinje. Eleven formar ett eget bildspråk utifrån givna förlagor.
Eleven använder relevanta begrepp för animation med viss säkerhet.
Eleven samverkar med viss säkerhet med andra vid planering och produktion av animationer. Eleven söker med viss säkerhet kunskap, tar ansvar för sitt eget arbete och ger välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven redogör utförligt för animationens historia och användningsområden samt gör välgrundade bedömningar av flera olika kvaliteter i såväl egna som andras animationer.
Eleven redogör utförligt för etiska frågor, arbetsmiljöfrågor samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt. I sitt eget arbete följer eleven lagarna och bestämmelserna.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven skapar animationer med genomtänkta berättarkomponenter och genomtänkt dramaturgi. Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare produktionsprocessen från idé till färdig produkt. I arbetet använder eleven med säkerhet både traditionell och ny teknik för att skapa rörliga bilder. Dessutom blandar eleven med säkerhet de olika teknikerna och väljer lämplig teknik utifrån vad animationen ska uttrycka.
Eleven registrerar rörelse, rytm, tempo och kroppars fysiska egenskaper, diskuterar utförligt och nyanserat hur detta kan uttryckas i animationer samt omsätter det med säkerhet till animationer. I arbetet använder eleven med säkerhet fotolista och tidslinje. Eleven formar ett eget bildspråk utan givna förlagor.
Eleven använder relevanta begrepp för animation med säkerhet.
Eleven samverkar med säkerhet med andra vid planering och produktion av animationer. Eleven söker med säkerhet kunskap, tar ansvar för sitt eget arbete och ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för animationens historia och användningsområden samt gör välgrundade och nyanserade bedömningar av flera olika kvaliteter i såväl egna som andras animationer.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för etiska frågor, arbetsmiljöfrågor samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt. I sitt eget arbete följer eleven lagarna och bestämmelserna.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar