Animation 2

Animation 2, 100 poäng

Kurskod: ANIANI02

Kursen animation 2 omfattar punkterna 1—10 under rubriken Ämnets syfte. I kursen behandlas fördjupade kunskaper i ämnet.

Centralt innehåll

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

  • Filmens berättarkomponenter och dramaturgi, till exempel tids- och rumsliga förflyttningar och olika former av klippning.
  • Manus och storyboard.
  • Grundläggande produktionsplanering.
  • Klassisk animation med papper och penna.
  • Kombination av olika tekniska verktyg för animation, till exempel olika programvaror.
  • Rörelse, rytm och tempo i animation.
  • Synkron animation till existerande ljud.
  • Färg, form och perspektiv.
  • Sceneri, bakgrundsdesign och ljussättning.
  • Karaktärsdesign.
  • Animation utifrån givna och styrda förutsättningar och förlagor.
  • Analys och värdering av det egna och andras arbete.
  • Lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt.

Kunskapskrav

Betyget E

Eleven skapar animationer med enkla berättarkomponenter och enkel dramaturgi. Dessutom planerar och genomför eleven i samråd med handledare produktionsprocessen från idé till färdig produkt. I arbetet använder eleven med viss säkerhet både traditionella och nya tekniker.
Eleven registrerar rörelse, rytm, tempo och kroppars fysiska egenskaper samt omsätter det med viss säkerhet till animationer. I arbetet använder eleven med viss säkerhet fotolista och tidslinje. Eleven formar med viss säkerhet ett eget bildspråk genom att använda sceneri, bakgrundsdesign och ljussättning. I arbetet designar eleven med viss säkerhet karaktärerna.
Eleven använder relevanta begrepp för animation med viss säkerhet.
Eleven samverkar med viss säkerhet med andra vid planering och produktion av animationer. Eleven söker med viss säkerhet kunskap, tar ansvar för sitt eget arbete och ger enkla förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven diskuterar översiktligt några kvalitativa aspekter samt gör enkla bedömningar av några kvaliteter i såväl egna som andras animationer.
Eleven redogör översiktligt för etiska frågor, arbetsmiljöfrågor samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt. I sitt eget arbete följer eleven lagarna och bestämmelserna.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget D

Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.

Betyget C

Eleven skapar animationer med berättarkomponenter och dramaturgi. Dessutom planerar och genomför eleven efter samråd med handledare produktionsprocessen från idé till färdig produkt. I arbetet använder eleven med viss säkerhet och experimenterar med både traditionella och nya tekniker.
Eleven registrerar rörelse, rytm, tempo och kroppars fysiska egenskaper, diskuterar utförligt hur detta kan uttryckas i animationer samt omsätter det med viss säkerhet till animationer. I arbetet använder eleven med viss säkerhet fotolista och tidslinje. Eleven formar med viss säkerhet ett eget bildspråk genom att använda sceneri, bakgrundsdesign och ljussättning. I arbetet designar eleven med viss säkerhet och på ett konsekvent sätt karaktärerna.
Eleven använder relevanta begrepp för animation med viss säkerhet.
Eleven samverkar med viss säkerhet med andra vid planering och produktion av animationer samt diskuterar översiktligt olika arbetssätt med andra. Eleven söker med viss säkerhet kunskap, tar ansvar för sitt eget arbete och ger välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven diskuterar utförligt flera kvalitativa aspekter samt gör välgrundade bedömningar av flera olika kvaliteter i såväl egna som andras animationer.
Eleven redogör utförligt för etiska frågor, arbetsmiljöfrågor samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt. I sitt eget arbete följer eleven lagarna och bestämmelserna.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Betyget B

Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.

Betyget A

Eleven skapar animationer med genomtänkta berättarkomponenter och genomtänkt dramaturgi. Dessutom planerar och genomför eleven efter samråd med handledare produktionsprocessen från idé till färdig produkt. I arbetet använder eleven med säkerhet och experimenterar med både traditionella och nya tekniker. Dessutom väljer och blandar eleven olika tekniker.
Eleven registrerar rörelse, rytm, tempo och kroppars fysiska egenskaper, diskuterar utförligt och nyanserat hur detta kan uttryckas i animationer samt omsätter det med säkerhet till animationer. I arbetet använder eleven med säkerhet fotolista och tidslinje. Eleven formar med säkerhet ett eget bildspråk genom att använda sceneri, bakgrundsdesign och ljussättning. I arbetet designar eleven med säkerhet och på ett konsekvent sätt karaktärerna samt motiverar utförligt och nyanserat sina val.
Eleven använder relevanta begrepp för animation med säkerhet.
Eleven samverkar med säkerhet med andra vid planering och produktion av animationer samt diskuterar utförligt olika arbetssätt med andra. Eleven söker med säkerhet kunskap, tar ansvar för sitt eget arbete och ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat flera kvalitativa aspekter samt gör välgrundade och nyanserade bedömningar av flera olika kvaliteter i såväl egna som andras animationer.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för etiska frågor, arbetsmiljöfrågor samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt. I sitt eget arbete följer eleven lagarna och bestämmelserna.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar